savjest INTERVJUI

https://www.facebook.com/pages/Savjest/215697858559?intervju=1481&nismo-zaobilazili-teme-koje-bas=  https://twitter.com/savjest_com?intervju=1481&nismo-zaobilazili-teme-koje-bas=  https://www.youtube.com/user/savjestcom?intervju=1481&nismo-zaobilazili-teme-koje-bas=  http://savjest.com/savjest_rss.php?intervju=1481&nismo-zaobilazili-teme-koje-bas=

Adalbert  Rebić

../intervjui/intervjui.php?osoba=6414&adalbert-rebic

Rebić Adalbert
Datum:
03.11.2002
Slika autor/izvor:
 Objavljeno na:
 
Objavi na:

Share on Google+

 

 

Nedavno je Leksikografski zavod »Miroslav Krleža« izišao u javnost s »Općim religijskim leksikonom«, prvim takve vrste na hrvatskom jeziku. Ovo pionirsko djelo s preko 1000 stranica i 11.000 natuknica, na koje je utrošeno devet godina rada i na kojem je radilo oko 150 suradnika, uredio je poznati bibličar i profesor Starog zavjeta na Katoličkom bogoslovnom fakultetu u Zagrebu, dr. Adalbert Rebić.


• Profesore Rebiću, kako je došlo do pokretanja projekta Općeg religijskog leksikona?
- Projekt je pokrenuo Leksikografski zavod »Miroslav Krleža« potkraj 1992. Tada je glavni ravnatelj bio Dalibor Brozović i urednik gospodin Pezzo, oni su sazvali nas teologe, religiologe, filozofe, kulturnjake, i iznijeli pred nas ideju da bi trebalo napraviti leksikon ili enciklopediju svih religija. Projekt je nakon nekoliko sastanaka bio prihvaćen a javili su se i ljudi koji bi u njemu surađivali. Gospodin Brozović je tada iznio jedan od glavnih razloga izdavanja leksikona. Naime, to što je godinama na našem području u vrijeme komunizma religija bila potiskivana, tako da se o religijskoj pojavnosti ili malo pisalo, ili se negativno pisalo, ili se ona kao pojava odbacivala i zatomljivala. Odatle je razumljivo da naraštaji naših ljudi o religiji i religijama nisu imali potrebnih spoznaja. Stoga je od početka bilo jasno da bi taj projekt bio iznimno koristan za našu kulturu, za mlade naraštaje koji dolaze, osobito za visoke škole, fakultete, za srednje škole, kao pedagoško-informativno sredstvo, kao što su to drugi opći leksikoni koje Leksikografski zavod već godinama objavljuje.
 

Ovaj naš Opći religijski leksikon specifičan je u bibliografiji religijskih leksikona svijeta, jer pokušava leksikografski obraditi svu religijsku stvarnost koja je prisutna u svijetu među velikim i malim religijama, među arhaičnim i antičkim religijama kojih više nema... Naravno, posebna je značajka što smo posegnuli za brojnim natuknicama koje se tiču naše hrvatske religijske stvarnosti, pojašnjava prof. dr. Adalbert Rebić

• Vi ste rekli da je ovaj leksikon prije svega namijenjen onima koji razumiju hrvatski jezik, dakle narodima koji obitavaju na ovim prostorima. Znači li to da je leksikon primarno orijentiran na one religije koje su ovdje povijesno prisutne?
- Tako je! Pripremajući ovaj leksikon, mi smo vodili računa, najprije o svim religijama kroz povijest, no ponajviše o onim religijama koje su raširene na ovim našim prostorima, koje ispovijedaju ljudi koji ovdje žive. A to je kršćanstvo, islam i judaizam. Iako, brojčano gledano, nema mnogo onih koji judaizam danas ispovijedaju na našim prostorima, židovstvo je kao temelj kršćanske religije i religija koja je obilježila europsku kulturu, za nas od neobično velike važnosti.
Tako da ćete upravo iz tih triju religija u religijskom leksikonu pronaći najviše pojedinačnih natuknica i ilustracija. Isto tako i u personariju leksikona je najviše naših ljudi koji su se na ovim prostorima u hrvatskoj povijesti bavili religijom, pisali o religiji, proučavali religiju i slično.


• Kako su religijske teme, pojave i osobe iz našeg podneblja zastupljene u sličnim svjetskim leksikonima?
- Nažalost, gotovo nikako! Jer svjetski religijski leksikoni uglavnom raspravljaju religijske pojmove kao takve i na njima se zaustavljaju. Kad posežu za personarijem, onda posežu samo za onim osobama koje imaju strogu vezu s religijom, kao što su utemeljitelji religija: Muhamed, Isus, Buda, ili nekim religiolozima svjetskog značenja kao što je Mircea Eliade. Tako da u religijskim leksikonima i enciklopedijama na svjetskim jezicima gotovo da nećete naći navedene i obrađene naše osobe.


• Je li ovaj leksikon specifičan i po tome što ne obrađuje samo strogo religijske pojmove već i teme i osobe iz umjetnosti, posebno književnosti, znanosti i filozofije, koje su vezane uz religiju?
- Po tomu je ovaj naš Opći religijski leksikon specifičan u bibliografiji religijskih leksikona svijeta, jer pokušava leksikografski obraditi svu religijsku stvarnost koja je prisutna u svijetu među velikim i malim religijama, među arhaičnim i antičkim religijama kojih više nema, kao što su srednjoameričke religije, egipatska, grčka religija, i onih religija koje još postoje u svijetu i imaju veliki broj ispovjedalaca, kao što je budizam, brahmanizam, konfucijanizam, šintoizam itd. Naravno, posebna je značajka što smo posegnuli za brojnim natuknicama koje se tiču naše hrvatske religijske stvarnosti. Tu se navedeni i osnivači pojedinih redova, kongregacija, navedeni su redovi, kongregacije, religijski instituti koji djeluju u Hrvatskoj, dakako u sklopu svjetskih katoličkih redova. Oni su uvijek navedeni u odnosu na stvarnost kakva je u hrvatskoj kulturi, povijesti i sadašnjosti.


• Natuknice o nekatoličkim konfesijama i nekršćanskim religijama s ovih područja radili su stručnjaci koji dolaze iz dotičnih konfesija i religija. No kako je riješen problem obrade kulturno nam udaljenih religija?
- Mi smo siromašni sa stručnjacima, pripadnicima drugih velikih svjetskih religija. Zato smo se morali osloniti na naše stručnjake koji su, istina, kršćani katolici ali su se stručno osposobili za druge religije. Konkretno, mi smo se, obrađujući istočne religije: budizam, brahmanizam, hinduizam, konfucionizam, oslonili na skupinu naših stručnjaka koja radi na Filozofskom fakultetu pri Katedri indologije. To je Mislav Ježić i njegovi suradnici. Naravno, oslonili smo se i na svjetsku literaturu koja nam je bila pristupačna, te smo tako, čvrsto vjerujem, i te velike svjetske religije prikazali sa svim njihovim pojedinostima, stručno objektivno, bez ikakvih konfesionalnih primisli ili religijsko-ideološkog pristupa.


• Kako su obrađivani neki opći religijski pojmovi, kao npr. pojam duše, koji nije isti u abramitskim religijama, hinduizmu ili budizmu?
- Opće religijske pojmove ili sinoptičke natuknice, u našem se leksikonu prikazuje u odnosu na sve religije u kojima se pojavljuju, bar koliko nam je poznato iz dostupnih izvora. Tako spomenuti pojam duše obrađujemo u arhaičnim religijama, antičkim politeističkim religijama, kako je poima starohebrejska religija u Petoknjižju i kasnija hebrejska literatura u Starom zavjetu. Zatim duša u grčkim filozofskim učenjima od orfizma do aristotelizma te u dualističkim religijama - mazdaizam, gnosticizam, maniheizam i monoteističkim religijama - židovstvo, kršćanstvo, islam. Naposljetku i pojam duše u istočnim panteističkim religijama - brahmanizmu, hinduizmu, budizmu te novoj zapadnjačkoj filozofiji i empirijskoj psihologiji, čime se zaključuje ovaj prikaz.

 

• Je li se u leksikonu religijama pristupilo isključivo afirmativno ili su osvjetljene i njihove tamne strane, kao što su npr. katolički poticaji križarskim ratovima, te zatiranju domorodačkih kultura u Novom svijetu. Ili širenje islama ratnim osvajanjima i sl.?
- Mi smo svakako htjeli da religijski leksikon bude napisan stručno i objektivno, bez ikakvih ideoloških pretpostavki, bez ikakvih konfesionalnih ili religijskih subjektivnih opcija. Dakle, opisati sve religije onako kako se one predočuju fenomenološki. Pritom se nismo libili unijeti i one tamne strane, bilo u židovstvu, kršćanstvu ili islamu. Budući da je nama kršćanstvo najbliže, ja ću se njega dotaknuti da vidite da nismo zaobilazili one religijske pojavnosti u povijesti kršćanstva koje nisu kršćanstvu na diku. To su križarski ratovi koji su prikazani kao vojni pohodi zapadnoeuropskih kršćana. Navedeno je da su nanijeli Istoku i Zapadu goleme žrtve, da je u njima poginulo oko dva milijuna ljudi i da je osvajanjem Carigrada još više produbljen jaz između Pravoslavne i Katoličke crkve. Također opisali smo i inkviziciju kao crkveno-državni istražni i kazneni sud koji je djelovao u katoličkim zemljama od 13. do 18. stoljeća radi suzbijanja hereze. Rečeno je da je tu bilo teških zloupotreba, te da su se u istražnom postupku primjenjivale i torture, a na one koji su ustrajali u svom stavu državna bi vlast primjenjivala tamnicu ili spaljivanje na lomači. Papinskoj inkviziciji se pripisuje 1000 žrtava spaljenih na lomači, a španjolska inkvizicija je vodila 350.000 procesa od čega je 35.000 ljudi spaljeno na lomači.
Spomenute su i neke neugodne povijesne činjenice za Katoličku crkvu kao što je pornokracija, tj. razdoblje od 904. do 964. u kojem su grad Rim i papinstvo bili pod vladavinom razuzdanih patricijki, a koje je napokon dokinuo njemački car Oton I. Takvih ćete natuknica, koje mi nismo skrivali, još naći upravo stoga jer se iz povijesti uči da se zlo u budućnosti ne ponovi.

Krleža je bio najveći osporavatelj religije


• Rekli ste da su u leksikonu izbjegavani vrijednosni i ideološki sudovi. Kako onda objašnjavate da je Miroslav Krleža u njemu opisan izrazima kao: »ikonoklast«, »režimski pjesnik« i »stup protukatoličke kampanje u poraću«?
- Prvo, termini koje ste naveli unutra ne stoje baš tako. Ta natuknica je napravljena fenomenološki na temelju Krležinih djela, u kojima je raspravljao s religijom, osporavao je, pa i rugao se koji puta religijskim pojavnostima, kao što je katolicizam, na našem podneblju. Dovoljno je za to pročitati: »Mlada misa Alojza Tičeka«, 1922. objavljenu, onda njegove »Uspomene na djetinjstvo u Agramu«, kako on prikazuje svoje ministriranje, liturgiju, katoličke obrede, vjernike koji su nazočni tim obredima itd. Krleža je u našem leksikonu definiran kao osoba koja osporava religiju i to jest! A ušao je u leksikon upravo zato jer je on apsolutno naš veliki književnik koji je obilježio hrvatsku književnost između dva svjetska rata. A ujedno bio, moramo to priznati kad čitamo njegova djela, najveći osporavatelj religije. I to je tu rečeno, ništa više i ništa manje od toga, nego da je najradikalniji osporavatelj religije u hrvatskoj književnosti. U natuknici piše da je djetinjstvo proveo u malograđanskoj katoličkoj sredini i da se u mladenačkim krizama pod utjecajem darvinističkog evolucionizma opredijelio za materijalizam i ateizam. Samo su iznesene fenomenološki zapažene Krležine primjedbe u njegovim djelima. I nije dan nikakav sud. Nigdje nije rečeno da je bio bezvjerac, nego da se njegova antireligioznost u konačnici očitovala kao kvazireligija. Naime, jednu je religiju on odbio ali je prihvatio drugu kao nadomjesnu - komunizam. A ovo što ste spomenuli precizno glasi: »Ikonoklastičnom je žestinom razbijao 'trule svece' i u isto vrijeme pjevao hvalospjeve totalitarnim diktatorima«. Dakle ako pročitate to »sine ire et studio« onda nije to tako niti loše.

Gordan Pandža
 

       
       


 

..

/intervjui/intervju.php?intervju=3111&strajk-je-legitiman-ali-ponuda-vlade-je-korektna

Dubravka Šuica , dosad zastupnica u Europskom parlamentu, prije toga i u Hrvatskom saboru, a nekada gradonačelnica Dubrovnika, od sutra ...
01.12.2019

/intervjui/intervju.php?intervju=3112&ministrica-divjak-reagirala-je-iskreno-zbog-reforme-hns-cvrsto-stoji-uz-nju

S HNS-ovim potpredsjednikom Vlade i ministrom graditeljstva  Predragom Štromarom  razgovarali smo u tjednu kada je njegovo Ministarstvo napokon dalo zeleno ...
01.12.2019

/intervjui/intervju.php?intervju=3110&kako-bi-izgledalo-da-je-netko-1965-rekao-kako-rat-jos-nije-gotov

Nestaje optimizam da će ekonomski razvoj sam po sebi pridonijeti efikasnosti institucija. A naše društvo se podijelilo u slojeve sve ...
01.12.2019

/intervjui/intervju.php?intervju=3113&zelim-placu-od-minimalno-70-000-kuna-i-s-obitelji-bih-zivio-na-pantovcaku

Predsjednički kandidat Mislav Kolakušić otkrio je Damiri Gregoret, između ostalog, zašto ljude u DIP-u smatra bjednicima   Predsjednički kandidat  Mislav ...
01.12.2019

/intervjui/intervju.php?intervju=3105&na-nama-je-da-iskoristimo-ovaj-trenutak-i-okupimo-sve-na-ljevici-protiv-hdz-a

Nekada su uređaji trajali po 30 godina, a danas se kvare čim im istekne jamstvo. Neke su zemlje to zakonom ...
29.05.2019
../izreke/izreke_osoba.php?osoba=3221&krunislav-olujicMumificirani Karaputin

Karamarko je došao na čelo stranke putem unutarstranačkih izbora. Riječ je o osobi koja je opasna za demokratske procese u Hrvatskoj. I prije sam ga nazivao mumificiranim hrvatskim Putinom, a pri tome stojim i danas.

Olujić Krunislav, Nedjeljom u dva HTV 1


07.05.1972  Kočijašević Željko
07.05.1970  Miletić Josip
07.05.1967  Lukačević Ljiljana
07.05.1962  Peretić Marijan
07.05.1960  Pale Predrag
07.05.1959  Sopek Ivica
07.05.1958  Škara Joso
07.05.1958  Botički Jagoda
07.05.1955  Vulin Ante
07.05.1952  Golik Antun
07.05.1948  Simončić Viktor
07.05.1933  Mejovšek Damir